|
Az autók elpazarolt energiája
Áramfejlesztő aszfalton dolgoznak izraeli szakemberek, minél nagyobb az autóforgalom, annál több villamos energiát termel az aszfaltra gyakorolt nyomás.
Az újítás alapja egyszerű: a dupla rétegű aszfalt közé kerül egy kvarcot, sókat, foszfátot tartalmazó diletációs massza, amelyek akumulátorként funkcionálnak. Ez által átalakítanák a mechanikus, eddig elpazarolt energiát "nyomást" árammá, amelyet továbbítanak az erőműnek.
A laboratóriumi tesztek már sikerrel befejeződtek.
Az első kísérletet 2009 elején végzik el, a kísérleti útszakaszon termelt áram magát az utat fogja kivilágítani. Ha ez beválik, áttérnek egy hosszabb útra, amely ha egy évig sikeresen működik, minden utat átalakítanak.
A szakemberek szerint a technika működhet a vasúton és a repülőtereken is. Egy Boeing repülőgép nyomása a kifutópályán termelhet annyi energiát, mint a Jeruzsálem és Tel-Aviv között közlekedő autók csúcsforgalom idején.
Az áramfejlesztő aszfalt környezetvédelmi szempontból is előnyös. - írja a HVG.
A szakemberek elégedettek az eredménnyel. Számítások szerint egy 10 km-es kétsávos úton, amelyen óránként átlag 600 autó közlekedik, 5 megawatt áramot termel, mindez 1500-2000 lakás egy órai világítására elegendő.
Az elektromos aszfalt nem zavarja a vezetőt, mivel az utak látszólag változatlanok maradnak.
A kísérleti útszakaszon termelt áram magát az utat fogja kivilágítani. Ha valóban beválik, áttérnek egy hosszabb útra, amelynek egy évig mérik a teljesítményét. Ha itt is siker lesz, minden utat átalakítanak.
Ez a technika környezetvédelmi szempontból is előnyös, mivel az autokon kívül, többlett szennyezés nélkül termeli az energiát és ezzel az emberek életminőségét javítja - írta a Corriere della Sera című olasz napilap.
| |