|
Autipar Forradalom
Hsz vvel ezeltt az lommentes benzin volt a nagy szm az autzsban, tz ve a blokkolsgtl, mg manapsg a hibrid autk az utak csodabogarai. Tz v mlva tbbet ltunk majd ezekbl a parkolkban, de az igazi nagy durranst az hozhatja, ha a knai autgyrtk betrnek az eurpai piacra.
A jv megjslsa mg egy olyan szk terletre vonatkozan is risi kockzattal jr, mint az autzs. Hsz vvel ezeltt nem lehetett volna megmondani milyenek lesznek a mai autk, tz vvel ezeltt mr inkbb, de csak vatosan. Hozzrt emberek ma sem mernek t vnl hosszabb tvra saccolni.
Ami biztos, az a mlt. Hatrozottan kijelenthetjk, hogy a hatvanas vek kzeptl a nyolcvanas vek kzepig jval kevsb vltozott az auttechnika, mint azt kveten. Erre az idszakra olyan sok aut futott mr a fejlett orszgok tjain, hogy az kilezte az ltaluk okozott krnyezetterhels, illetve - a megnvekedett balesetveszly miatt - a jrmvek biztonsgossgnak problmjt. Ez aztn felprgette a fejlesztseket, szakrtk szerint egyenesen forradalmi vltozsokat indtva el a mindennapi hasznlat autk technikjban.
Kezddtt azzal, hogy minden autba fejtmla kerlt, folytatdott az ajtkba ptett merevtsekkel, illetve a krnyezetvdelem tern megjelent a kataliztor s az lommentes benzin. A motortechnikban a mechanika fejldse a szelepek szmnak gyarapodsban mutatkozott meg - az j vezred els vtizednek kzepre jutottunk el oda, hogy a vltoz szelepvezrls minden benzinmotor ktelez tartozka.Az igazi forradalmat azonban az elektronika trhdtsa hozta. Az elektronikusan vezrelt benzinbefecskendezs, illetve a dzelmotorok common-rail zemanyag-betpllsi rendszere az elmlt hsz vben vltak ritkasgbl mindennapi dologg az autkban.
Ezzel prhuzamosan minikomputerek jelentek meg a biztonsgi berendezsekben: a tz ve klnlegesnek szmt blokkolsgt (ABS) pldul egy-, majd ktutas fejldsi szintje utn ma mr tbbutas vltozatnl tart. A lgzsk szintn luxuscikk volt 10 ve, mg ma lnyegben szriatartozk. Egy tanulmnybl az derl ki, hogy mg 1994-ben tlag 11 elektronikus rzkelt tartalmaztak az j autk, addig 2004-re ez a hromszorosra ntt. Gyri elrejelzsek szerint 2010-re az ignyesebb autk gyrtsi kltsgnek 50 szzalkt a beptett elektronika ra adja majd.
Nem a hibrid meghajts a jv
A kzeli s tvolabbi fejlds irnyainak elrejelzsnl risi bizonytalansgi tnyeznek szmt, hogy nem tudhatjuk, milyen tallmnyok, technolgik lersai lapulnak bizonyos asztalfikokban. Amg az olajiparban risi vagyonok fekszenek, s az olajalap vilg megingsa kihzn a sznyeget ezek birtokosainak lba all, nem igazn valszn, hogy j energiatermelsi formk megjelense levlthatja a jelenlegi rendszereket.
Annyi ltszik, hogy sok-sok v mlva az zemanyagcells meghajts - hidrogn s oxign egyeslsvel elektromos energia termelse, amelynek mellktermke vzgz - le fogja vltani a belsgs motorokat. Tbb szakrt egyetrt abban, hogy az zemanyagcellnak olyan a jelentsge jrmtechnikban, mint a mikrochipnek a szmtstechnikban. Ez azonban egyelre mregdrga (vagy ha van olcsbb vltozat, annak lersa az emltett rasztalfikok valamelyikben fekszik).
Kztes megolds lehet a hibrid hajts. Nem ktsges, hogy ennek ra cskkenni fog, s ezrt sokkal tbb ilyen autt ltunk majd az utakon 10 v mlva, mint ma. Klnsen akkor, ha megmarad az rtmogatsuk: Magyarorszgon pldul a hibrid autk regisztrcis adja egysgesen 190 ezer forint, mg egy - a Toyota Pirusnl hasznlt 1500 kbcentishez hasonl - motorral felszerelt aut krnyezetvdelmi besorolstl fggen 478 ezer forint is lehet.
Ugyanakkor ez a technolgia valsznleg nem fogja levltani a belsgs motorokat, csak kiegszti azokat, fknt azrt, mert az akkumultorok gyengesge miatt nem lehet tten nagy energiamegtakartst, a jelenlegihez kpest gykeresen ms krosanyag-kibocstst - pldul zr emisszit - elrni velk. (Persze itt is ott van a HA. Amennyiben nem kerl el pldul az emltett rasztalfikok egyikbl egy olcs, a mainl sokkal jobb energiatrolsi kpessg akkumultorfajta.)
Emellett az is fkezi a hibridek elrenyomulst, hogy a belsgs motor mg nem adta fel a harcot, mg kpes fejldni. Egy szakmabeli elmondsa szerint forradalmi vltozst fog hozni a kvetkez t vben a vezrmtengely elhagysa, pontosabban felvltsa a szelepek elektronikus vezrlsvel. Ez jelentsen knnyebb teszi a motorokat, cskkenti a srldsi vesztesget, preczebb az szablyozst, azaz egy csapsra szmotteven nveli a motorok hatkonysgt.
A dzelmotoroknl ezt a vltozst kiegszti, hogy a gyrtk ki fogjk kszblni a rszecskeszrk mai hinyossgait, amivel akr 100 ezer kilomterre nvelik ezek hasznlati idejt. gy a dzelerforrs tovbb cskkenti htrnyait a benzinessel szemben. Tovbbra is drgbb lesz, de mint az egyik autszalonban mondtk: aki arra szmt, hogy a kisebb fogyaszts egyszer majd behozza a magasabb vtelrat, annak nem rdemes dzelautt venni - hacsak nem taxis az illet. Ezzel szemben az vegyen dzelt, aki nyomatkos, vrosban is lvezetesen vezethet autt akar magnak.
Ha egy knai gyrt bejut az EU-ba...
Mr az elmlt vtizedre is igaz, de a kvetkezre mg inkbb az lesz, hogy az autk javtsa egyre tvolabb kerl a btyklstl. A mechanikval szemben egyre nagyobb slyt kap az elektronika. A komputerizlt rendszerek kezelse egyre nagyobb hozzrtst felttelez, amit meg kellene fizetni. Ekzben azonban a hazai radjak vek ta 20-30 eurnak megfelel forintsszeg krl ingadoznak, mg Nyugat-Eurpban elrik 60-80, st egyes nmetorszgi szervizekben meghaladjk a 100 eurt. s itt nem a luxusautk karbantartsrl beszlnk, hanem a tmegautkrl!
A Geely egy hasonl autt forgalmazna 2 milli forint alatt
Br ez a krlmny ppen elg fejfjst okozhat a kereskedseket s szakszervizeket zemeltet vllalkozknak, mgsem ez hzhatja ki a lbuk all a talajt. Ami igazn a felborthatja a jelenlegi sttus qut, az a Knban s esetleg Indiban gyrtott autk megjelense az eurpai piacon. Ma mg sokan legyintenek erre, de pr ve mg a dl-koreaiakat sajnlta le az autsszakma, s lm, ma mr igencsak versenykpes autkkal nyomulnak a piacon. Igazn nem nehz beltni, hogy az eurpai s japn technolgit tvev knai autgyrak kpesek lesznek elfogadhat minsg s felszereltsg autkat gyrtani - az ottani brekkel.
Egy ideig majd nmelyik megbukik a trsteszteken, de elbb-utbb ezen a hinyossgon is rr lesznek, s akkor mr csak annyi a dolguk, hogy az egyik - egyetlen - unis tagorszgban megszerezzk az EU-n belli forgalmazshoz szksges tanstvnyt. Ha ez megvan, nem lesz akadlya annak, hogy az unin bell brhol ruljk portkikat, amelyek sokkal olcsbbak lesznek, mint a hagyomnyos gyrtk auti.
Nem ktsges, hogy ez a fogyasztk egy nagy csoportjt lemorzsolhatja a versenytrsak vsrlkznsgrl, s ezzel elkpeszt trendezdst hozhat az autiparban. A kisebb vsrlerej orszgok autpiact teljesen felforgathatja ez az ers tvol-keleti szl. s ettl nem akkor fj majd az tlagvev feje, amikor olcsbb autt vesz, hanem amikor az itteni gyrtk s beszlltik bajba kerlnek az j konkurencia miatt, s elkezdik lepteni gyraikat, elkldeni alkalmazottaikat.
| |