TALLMNYOK : Daniel Dingel vzzel hajtott autja |
Daniel Dingel vzzel hajtott autja
Ezen az oldalon egy mkd vzautrl olvashatsz. A Flp-szigeteken l feltall, Daniel Dingel, tbb mint szz klnfle benzinmotoros autt alaktott mr t vzmeghajtsra. Az itt kvetkez oldalakat klnbz helyekrl ollztam ssze, de remlhetleg sikerl egy egysges kpet kapnod Daniel vzautjrl. Az elv nagyon egyszernek ltszik, br a feltall nem tette publikuss a tallmnya pontos lerst. A kvetkez oldalakon viszont a felttelezett mkdsi elvrl is olvashatsz.
A vzaut ksztje mg 30 v utn is harcol
Joey G. Alarilla
1969 sok szempontbl mrfldknek bizonyult. Ebben az vben nzhettk, amint Neil Armstrong s Buzz Aldrin a holdon stlnak s ez az v volt az Internet szletsnek ve is, mikor annak els inkarccija, az Egyeslt llamok Vdelmi Minisztriumnak "Arpanet" (Advanced Research Project Agency network) nev hlzata beindult.
A Flp-szigeteken szintn 1969-ben jelentette be egy ottani feltall, hogy az autipar forradalmastsn dolgozik. Elkpzelse szerint az autkat hidrognnel lehetne meghajtani, melyet kznsges vzbl tudnnk ellltani.
Ma, 30 vvel ksbb Daniel Dingel feltall a vilg szmos orszgt jrja kizrlag vzmeghajts autkkal, mikzben arrl panaszkodik, hogy a Flp-szigetek kormnya s tudsai nem tmogatjk a tallmnyt.
"llandan csak azt hajtogatjk, hogy a kormny nem elg gazdag, de folyamatosan eladogatjk a Flp-szigeteken fellelhet nyersanyagokat s erforrsokat. A kormnynak tmogatnia kellene a technolgiai fejlesztseket, melyek segthetnnek a hatalmas llamadssgok visszafizetsben" - mondja Mr. Dingel.
Az Inquirer parkoljban mlt kedden Daniel bemutatta az egyik autjt, egy 16 szelepes piros Toyota Corollt, melyben egy ltala kifejlesztett kismret hidrognreaktor volt, ami kzvetlenl meghajtotta az aut belsgs motorjt. Daniel vzautjval mr a nyolcvanas vektl kezdve foglalkozott a sajt, de azta mg nem tudta elrni, hogy a tallmnyt szabadalmaztassk s hogy elkezdhessk a sorozatgyrtst. Dingel gy vli, hogy mindez a nagy multinacionlis cgek, mint pldul az olajtrsasgok befolysnak ksznhet. Ez gy hangzik, mintha az X-aktkat nznnk, de ha Dingel elkpzelse helyes, akkor ez elg valsznnek tnik.
Mkdsi elv
A feltall elmondsa alapjn az elektrolizl egy 12 voltos autakkumultorrl kapja az elektromossgot, mely a tengervizet vagy a szott csapvizet deutrium-oxidd vagy nehzvzz alaktja, melyet fknt az atomreaktorok htsre hasznlnak. A deutrium tulajdonkppen egy hidrognizotp, melynek slya ktszerese a kznsges hidrogn slynak. A nehzvz gy keletkezik, hogy a vz (H2O) hidrognatomjt deutriummal helyettestjk.
"Az akkumultor elektromos rama a vizet hidrognra s oxignra bontja, ezt a keletkezett hidrognt pedig fel lehet hasznlni az aut motorjnak meghajtsra. Normlis krlmnyek kztt kb. 2500 C-os hmrsklet szksges ahhoz, hogy a vzbl hidrognt llthassunk el, de itt n csak egy 12 voltos akkumultort hasznlok." - lltja a feltall.
Hogy ez a kmiai reakci hogyan mehet vgbe egy kznsges 12 voltos autakkumultor segtsgvel, ez termszetesen Dingel tallmnynak a titka. s mellesleg ezen lltsa miatt tartjk sokan sarlatnnak s csalnak. Az USA-ban s sok ms orszgban is hasznljk zemanyagknt a hidrognt az zemanyagcells autkban, de azt nem vzbl lltjk el, hanem folykony formban lehet megvsrolni az zemanyagtlt llomsokon.
Pldul a DaimlerChrysler az Egyeslt llamokban mrciusban mutatta be a hidrogn-meghajts NECAR 4-et (New Electric Car [j Elektromos Aut]), melynek alapja a Mercedes-Benz A-class aut.
Ezekben az zemanyagcells autkban a vz csak a hidrogn- s oxignionok kztt vgbemen reakci mellktermke. Ez a reakci elektromossgot produkl, melyet aztn az aut villanymotorjnak meghajtsra hasznlnak. Ebben az rtelemben az zemanyagcells autkban vgbemen reakci Dingel tallmnynak pont az ellentettje. Daniel azt is lltja, hogy az elektrolizlja mindenfle belsgs motor esetben hasznlhat.
Dingel elmondta, hogy nhny Taiwani befektet a vzaut gyrtsnak beindtst tervezi s segteni fog a szabadalom nemzetkzi elfogadtatsban is.
Egy msik tallmny
A Flp-szigeteken Dingel a "Cobis Clean Cars"-nak is a partnere, melyben egy msik tallmnyt hasznljk - az gynevezett elektromgneses folyadk (electromagnetic fluid (EMF) ) kezelst. Ez, gy tnik, nem alkalmaz elektromossgot. Az EMF ilyen nvnyekbl kszl, mint okra, saluyot, ampalaya, langka s vzililiom.
Ez a kezels - a felttelezsek szerint - javtja az aut motorjnak a teljestmnyt s megnveli az olaj lettartamt, mivel ez egyfajta "lg-mgnest" hoz ltre, mely a srldst gyakorlatilag nullra cskkenti.
Teht, ha ez a Flp-szigeten feltallt vzaut valsg s ez az tlet hamarosan hajtan az autnkat, akkor Te is ilyen autt vezetnl? Ez Dingel lma, melyet 30 ve ddelget egyfolytban.
VIDEOFILM
A videofilm megtekintshez kattins ide.
Nhny technikai adat:
|
Az aut tpusa:
|
Toyota Corolla 1.6i
|
Fogyasztsa:
|
5 liter vz 500 Km-en
|
Maximlis sebessge:
|
200 Km/h
|
|
Az eredeti cikket angol nyelven itt olvashatod el.
Tovbbi kt videofilmet is megnzhetsz. Mivel ezek amatr felvtelek, ne lepdj meg, ha nha Daniel hast ltod, nem pedig a motornak azt a rszt, amirl ppen beszl. Viszont rdemes megnzni, mivel itt is vannak rtkes informcik.
A videk letlthetk innen
Pr kpet is bemutatok, melyeken jobban szemgyre veheted az autt, annak motorjt s az elektrolizl kszlket.
A csapat
Az aut
Motortr
Elektrolizl kszlk
Daniel Dingel vzautjnak felttelezett mkdsi elve
Rauli ...
Hogyan tudta ezt DANIEL DINGEL s ARCHIE BLUE megcsinlni?
Szeretnm neked bemutatni, hogyan tudta Daniel Dingel megpteni a vzautjt. Mindenek eltt szeretnm kijelenteni, hogy Daniel mdszere megegyezik Archie Blue mdszervel, ami rendkvl egyszer, de mgis vannak olyan rszletek, melyek elengedhetetlenl szksgesek a mkdshez:
- Elszr is, az zemanyag-csatornban uralkod nyomsnak sokkal kisebbnek kell lennie a tengerszinten mrt lgnyomsnl.
- A hidrogn egyszer elektrolzissel lett ellltva, vagyis egyenrammal, teht semmilyen pulzl ramra nincs szksg. 12V egyenfeszltsg megfelel.
- A vzben szdium-hidroxidot hasznlunk elektrolitknt.
- A legjobb mdszer az, ha a buborkoztatt s az elektrolizlt egybeptjk.
- A mechanikai teljestmny meghaladja az elektrdkra vezetett elektromos teljestmnyt. Ezt nagyon nehz elhinni, tudom.
- A keletkezett gz nem hidrogn, hanem nitrogn-hidroxid. A leveg 78%-a nitrogn. A nitrogn-hidroxid nyilvn a hidrognra, oxignra s nitrognra gyakorolt alacsony nyoms kvetkezmnye.
Elektrolizl s buborkoztat tartly
Az elv egyszer. A beraml leveg mennyisgt egy szelep segtsgvel s/vagy a levegcs tmrjnek vltoztatsval szablyozhatjuk. A vz felsznn lv alacsony nyomsnak ksznheten a vz knnyebben gzosodik. A motorba teht leveg (hidrogn s oxign) s porlasztott vz kerl. Ez a vzpra a hengerbe kerlve abszorbelja a ht, ezltal hti a motort s egyenletesebb teszi annak futst. Ngy elektrolizlt is sorba lehet ktni, melyekben elektrolitknt szdium-hidroxidot hasznlhatunk, az elektrolizl feszltsge pedig 12V lehet. A sorba kapcsols rvn a rendszer kevesebb ramot fogyaszt s ngyszer tbb hidrognt termel, br ebben az esetben nmi vltoztatst kell eszkzlni, hiszen a cellk el vannak szigetelve egymstl.
Megjegyzs: Az elektrdk perforltak (lyukacsosak), gy tud a keletkezett gz kijutni az elektrdk kzl.
Az elektrolizl cellk sorbakapcsolsa
Az ltalam elkpzelt elektrolizl cellk tervnek lersa a kvetkez:
- Ngy elektrolizl cella van sorba ktve.
- A vzben mar lg (szda) van.
- Az ramforrs egy 12V-os autakkumultor
- A cellk ugyanabban a vzben lehetnek egymstl legalbb 5 cm - de inkbb 10 cm - tvolsgra, gy megakadlyozhatjuk az ram cellk kztti tszivrgst. Szksg esetn hasznlhatunk szigetelket is az egyes cellk elektrdi kztt.
- A maximlis ram ne haladja meg a 20 ampert. Ennek elegendnek kell lennie.
jabb tallgatsok (Hozzadva az oldalhoz 2003 prilis 5.-n)
Dingel egyik autja 1 liter vizet hasznl krlbell 1 ra alatt. Ez 570 ml/sec hidrogn- s oxigngz fejlesztsre elegend, HA csak vizet hasznl. De honnt vesz 3000 ampert, hogy a vizet lebontsa? Ez csak mts! Az elektrolizl ramkr is csak mts! A valsgban mindssze 10 s 50 amper kztti ramot hasznl, attl fggen, hogy a genertor mennyit kpes leadni, s ez az ram 1.7 s 8.5 ml/sec hidrogn- s oxigngzt termel. A motor ltal hasznlt vz LEGNAGYOBB RSZE csak VZPRA, ami az alacsony nyoms hatsra jn ltre. Az egy ra alatt felhasznlt 1 liter vzbl csak 2.9 s 15 milliliter kztti vzmennyisg bomlik le hidrognra s oxignra. Mit gondolsz, a Dingle elektrolizljt bemutat filmen a fejld buborkok mrete alapjn a gz mennyisge elri az 50 ml/sec-ot ? Figyeld meg, hogy amikor Daniel kihzta a motorhoz vezet zemanyagcsvet az elektrolizlbl, egy cuppan hang hallatszott s a buborkkpzds azonnal lellt! Levegt szvatott az elektrolizlba! A filmben a kpzd gz mennyisge nem ltszik tl soknak. Az ram maximum 10 A lehet. A bevezetben lthat filmben, mikor a hlgy vezette az autt, egy kattog hangot hallott a gzpedl lenyomsa kzben. Ez azt jelentheti, hogy Daniel vltoztathat ellenllst hasznl VAGY kapcsol relt, amivel tbb elektrdt aktivl az elektrolizlban. A filmben szerepl tuds, valamilyen Ernesto, azt mondta, hogy ez egyszer hidrolzis (a hidrolzis a vz elektrolzise ms nven). Figyeld meg a fzisceruza lmpjt. Nincs semmi varzslatos ebben, mondja Daniel, egyszeren csak az trtnik, hogy a csavarhzt hozzrinti a rozsdamentes aclbl kszlt andhoz. A fzisceruza lefldeldtt az aut negatvan tlttt vzhoz rve, ezrt gyulladt ki a lmpa.
Kiprbltam a hidrognmeghajtst a 250 cm3-es ngytem motorbiciklimen, melynek csak 10 s 20 cm3 kztti hidrognt adtam msodpercenknt. A kritikus dolog az volt, hogy a szivatt teljesen ki kellett kapcsolni, mivel a levegelltst korltoznom kellett a porlaszt s az elektrolizl kztti alacsony nyoms ltrehozsa rdekben.
Nos, amit itt lltok, az nem termszetfeletti, egyszeren csak tllpi a hagyomnyosan rtelmezett energia-megmarads trvnyt.
Megjegyzs: Amennyiben kapcsolatba akarsz lpni ennek a cikknek a szerzjvel, akkor a kvetkez cmre rhatsz (angolul): rauli_tech@yahoo.com.au
|