|
Hidrogn meghajts Lifecar.
A Genfi Autszalonon mutatkozik be a brit "nulla krosanyag kibocsts" sportkocsi, a hidrogn meghajts Lifecar.
A 160 kilomteres cscssebessghez krlbell 7 msodperces gyorsuls trsul nullrl 100 km/h sebessgre. A rendkvl forms Morgan Aero-8 roadsteren alapul modell alig hallhatan fog suhanni az ton, s csak nmi vzprt bocst ki a kipufogjbl. A knny kasztniban teljesen j fejleszts zemanyagcellk s egy energiatrol rendszer bjik meg, segtsgkkel a jrm 400 kilomtert tud megtenni egy feltltssel.
A sportkocsit egy egyetemekbl s vllalkozsokbl ll konzorcium ksztette el a klasszikus sportkocsikra specializldott Morgan segtsgvel. A pontos gyorsulsi s sebessg adatok mg vratnak magukra, az aut ugyanis mg nem jrt a tesztplykon. A tervek szerint erre csak a genfi killtst kveten kerl sor.
A Lifecar kifejlesztse s kivitelezse 1,9 milli angol fontba kerlt, amit a brit kormny finanszrozott. A munka hrom vvel ezeltt kezddtt. A klnleges knnysly zemanyagcellkat a kormny vdelmi kutatcge, a Qinetiq fejlesztette ki. A Lifecar egysge 22 kilowatt energit llt el, ez durvn egytde egy tlagos belsgs motor erejnek. Ez a vrosi forgalommal val haladsra elegend, azonban sportkocsirl lvn sz nem rt, ha a gp gyorsulni is tud, ha oda szeretnnk lpni neki.
Ha gyorsulni kell, vagy egy emelkedt lekzdeni, akkor lp be a rendszerbe egy ultra-kapacitor sorozat. Ezek hasonltanak az akkukhoz, azonban nem trolnak annyi energit, viszont sokkal gyorsabban szabadthat fel vagy tlthet vissza beljk a nafta - magyarzta a BBC-nek Ian Whiting, a Qinetiq mrnke. A kapacitorok fknt a "regeneratv fkrendszerbl" tltdnek, ami lasstskor az aut kinetikus energijt hasznos elektromos energiv alaktja. Ez a rendszer ma mr nem jdonsg, a hibrid jrmvek j ideje alkalmazzk. A rendszer klnlegessge abban rejlik, hogy az energia jval nagyobb, megkzeltleg 50%-t alaktja vissza, szemben a hibridek 10%-val, tette hozz Matthew Parkin, a Morgan szakrtje.
Az aut hatkonysgt a fejlett rendszerek mellett a minimlis sly is segti. Ennek megfelelen a karosszria alumniumbl, a bels - belertve az lseket is - knny fbl kszlt. Persze ettl mg megtallhat benne minden olyan "luxus", ami a modern autkat jellemzi: a hangrendszer, kzponti zr, s a lgzskok is. A cl az volt, hogy az egsz konstrukci ne haladja meg a 700 kilogrammos slyt.
Tbb autgyr is kszl hasonl hidrognhajts sportkocsikkal, br ezek inkbb a mr meglv modellek hidrognrendszerrel val elltsaval kszlnek, azaz tovbbra is kpesek benzinnel mkdni. Ezek sorba tartozik a Mazda ltal az RX-8-bl kialaktott Hydrogen RE s a Honda CR-Z sportkocsi koncepcija - utbbi jvre mutatkozhat be.
A hidrognhajtsnak azonban jelenleg szmos htultje van, ezrt ktsges, hogy mennyire terjedhetnek el az utakon. A kritikusok ltalban a hidrogn elllts energiahsgvel vagdalkoznak; a hidrogn vzbl val kivlasztshoz rengeteg elektromossgra van szksg, ennek nagy rsze pedig ma mg a sznnel fttt ermvekbl szrmazik, teht krnyezetvdelmileg semmilyen elnyt nem jelent. A msik problma a feltltsekhez szksges infrastruktra hinya. A hidrogn zem buszoknl ez nem jelent problmt, a tmegkzlekedsben hasznlt jrmvek ugyanis egy kzpontba visszatrve tlthetk fel. Viszont ha valaki egy hidrogn zem autval akarn bejrni Eurpt, bizonyra tervezgetnie kellene egy darabig, mire megtallja a megfelel tvonalat.
Elvileg ez is thidalhat az gynevezett "reformer technolgival" ami lehetv teszi, hogy a szles krben elrhet zemanyagokat, pldul a dzelt a jrmvn bell hidrognn alaktsa. Ehhez persze mr jval mlyebben bele kell sniuk magukat a fejlesztknek a projektbe, amit elssorban a genfi fogadtatstl tesznek fggv. A Lifecar mrcius 6. s 16. kztt tekinthet majd meg a Genfi Autkillts keretben.
Forrs: SG.HU
Kapcsolod tmk:
Daniel Dingel vzzel hajtott autja
| |