|
Az autk elpazarolt energija
ramfejleszt aszfalton dolgoznak izraeli szakemberek, minl nagyobb az autforgalom, annl tbb villamos energit termel az aszfaltra gyakorolt nyoms.
Az jts alapja egyszer: a dupla rteg aszfalt kz kerl egy kvarcot, skat, foszftot tartalmaz diletcis massza, amelyek akumultorknt funkcionlnak. Ez ltal talaktank a mechanikus, eddig elpazarolt energit "nyomst" ramm, amelyet tovbbtanak az ermnek.
A laboratriumi tesztek mr sikerrel befejezdtek.
Az els ksrletet 2009 elejn vgzik el, a ksrleti tszakaszon termelt ram magt az utat fogja kivilgtani. Ha ez bevlik, ttrnek egy hosszabb tra, amely ha egy vig sikeresen mkdik, minden utat talaktanak.
A szakemberek szerint a technika mkdhet a vaston s a repltereken is. Egy Boeing replgp nyomsa a kifutplyn termelhet annyi energit, mint a Jeruzslem s Tel-Aviv kztt kzleked autk cscsforgalom idejn.
Az ramfejleszt aszfalt krnyezetvdelmi szempontbl is elnys. - rja a HVG.
A szakemberek elgedettek az eredmnnyel. Szmtsok szerint egy 10 km-es ktsvos ton, amelyen rnknt tlag 600 aut kzlekedik, 5 megawatt ramot termel, mindez 1500-2000 laks egy rai vilgtsra elegend.
Az elektromos aszfalt nem zavarja a vezett, mivel az utak ltszlag vltozatlanok maradnak.
A ksrleti tszakaszon termelt ram magt az utat fogja kivilgtani. Ha valban bevlik, ttrnek egy hosszabb tra, amelynek egy vig mrik a teljestmnyt. Ha itt is siker lesz, minden utat talaktanak.
Ez a technika krnyezetvdelmi szempontbl is elnys, mivel az autokon kvl, tbblett szennyezs nlkl termeli az energit s ezzel az emberek letminsgt javtja - rta a Corriere della Sera cm olasz napilap.
| |